Artykuły

Dieta niskiego indeksu idealna dla osób dbających o wagę, chorujących na cukrzycę oraz insulinooporność.

Wiele już napisano o niekorzystnym wpływie cukru na zdrowie. Według naukowców jest tak samo jak nie bardziej uzależniający i toksyczny co alkohol i papierosy. Cukier może doprowadzić do miażdżycy, zawału, cukrzycy oraz do coraz częściej występującej insulinooporności. Pamiętajmy jednak, że cukier cukrowi nie jest równy i można odżywiać się zdrowo, spożywając węglowodany złożone oraz produkty o niskim indeksem glikemicznym.
Motto tej diety to formuła:
Jedz, ile chcesz, byle mądrze - patrz na indeks glikemiczny, a nie na kalorie.

Indeks glikemiczny

Stworzyli go w 1976 roku diabetolodzy zajmujący się cukrzycą - bo 80 procent cukrzyków ma nadwagę, więc musiał istnieć jakiś związek między poziomem insuliny, a tyciem.

Oblicza się go, dzieląc poziom glukozy we krwi po przeprowadzeniu testu żywnościowego z udziałem 50 gram węglowodanów przez poziom glukozy uzyskany po spożyciu danego produktu.

Montignac

W diecie Montignaca dzieli się węglowodany na te:

  • o bardzo wysokim indeksie glikemicznym
    IG (od 75)
  • o wysokim indeksie glikemicznym
    IG (od 50 do 75)
  • o niskim indeksie glikemicznym
    IG (od 35 do 50)
  • o bardzo niskim indeksie glikemicznym
    IG (od 0 do 35)